Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi, İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OLGUN KAYA
Danışman: Sevgi Kalkan
Özet:
İki binli yılların Türkiye’sinde turizm gelirleri ülke ekonomisine önemli bir katkı sağlamaktadır ve bu katkı her geçen gün artarak devam etmektedir. Turizm sektörü ülkemiz için makro düzeyde önemli bir sektör haline gelmeye devam etmektedir. Özellikle son 20 yılda yapılan yeni yatırımlarla, otelcilik sektörü ülkemizde önemli gelişmeler göstermiştir. Misafir odaklı tasarımların yapılması, misafir memnuniyetinin en üst düzeyde tutulmaya çalışılması sektöre olan ilginin artmasında önemli bir paya sahiptir. Ülkemizde otelcilik sektörünün gelişimi ile birlikte yabancı zincir markalar için yeni yatırımlar yapmak cazip bir hale gelmiştir. Birçok marka ülkemizde franchising ve management denilen modeller ile otel yatırımı yaparak sektörün gelişmesine katkı sağlamaktadır. Büyük otel işletmelerinde tüm bölümlerin önemli olması ile birlikte özellikle tesislerin bakım onarım ve yönetim süreçlerinin sağlıklı olması misafir memnuniyetini direkt olarak etkilemektedir. Bu tezimizde büyük otel işletmelerinde teknik servis hizmetlerinin yönetim ve organizasyon yapıları incelenmiştir. Tezin hazırlanmasında en önemli etken ülkemizde son yıllarda önemli oranda gelişme gösteren büyük otel işletmelerinde teknik servis hizmetlerinin görevleri, sorunları, yönetim ve organizasyonu ile bunlar üzerine yapılan bilimsel araştırmaların eksikliğidir. Bacasız sanayi olarak adlandırılan turizm endüstrisi içinde yer alan konaklama işletmelerinin en önemli unsurlarından olan teknik servis hizmetlerinin gerek eğitim kurumları gerekse ilgili kurumlar kuruluşlar tarafından önemi yeterince anlaşılamamıştır. Otellerde teknik servis hizmetleri bilgi, birikim ve tecrübeyle ilerlemektedir. İşletmelerde teknik müdür olarak çalışan yöneticiler için ülkemizde bir üniversite v bölümü bulunmamaktadır. Teknik müdürlerin otellerde elektrik, mekanik, inşaat, marangozluk gibi birçok konu hakkında bilgi sahibi olması gerekmektedir. Ülkemizde otellerde, teknik müdürlük yapan kişiler genellikle elektrik mühendisi ya da makine mühendisidir. Bu konuda bir eğitim kurumunun olmayışı teknik yöneticilerin eğitim aldığı alanın dışında birçok görevi ve yasal zorunlulukları üzerine almasını mecbur kılmaktadır. Otellerde Teknik Hizmetler Departmanı, otelin kapalı inşaat alanı içerisinde bulunan tüm yapı ve donatı elemanlarına bakmakla görevlidir. Binalar kapalı olsa dahi içerisinde, misafirin bulunmadığı durumlarda bile teknik servis çalışanları binanın yaşam döngüsünü devam ettirebilmek için tüm bakım onarım süreçlerini yapmak zorundadır. Aşağıda derinlemesine inceleyeceğimiz bazı yasal koşullar nedeniyle süreçlerin doğru takip edilmesi binanın, çalışanların ve misafirlerin can güvenliği açısından oldukça önemlidir. Araştırnın birinci bölümünde, konaklama işletmeleri kavramını ve tanımını incelenmiş, otellerin sınıflandırılması ve diğer konaklama işletmeleri değerlendirilmiştir. Araştırnın ikinci bölümünde teknik servis bölümü yönetimi üzerine durulmuştur. Departman içerisinde çalışan personelin görev ve sorumlulukları, bina bakım onarım ve yönetim sisteminde uygulanan aşamalar değerlendirilmiştir. Araştırnın üçüncü bölümünde, otel ve sektör içerisinde çalışan bölümlerin birbirleriyle olan ilişkileri ve departmanların görev sorumlulukları değerlendirilmiştir. Araştırnın dördüncü bölümünde otellerdeki sistemlerin bakımları ile ilgili detaylar ve teknik servisin bu aşamadaki görevleri değerlendirilmiştir