3RD INTERNATIONAL COMMUNICATION SCIENCE AND MEDIA STUDIES CONGRESS, Kocaeli, Türkiye, 18 - 19 Nisan 2024, (Özet Bildiri)
AŞK, MARK VE ÖLÜM: TÜRK GURBETÇİLERİN ALMANYA’DAKİ TARİHİNE HALK MÜZİĞİ ÜZERİNDEN BAKMAK
Tarihsel bir dönemi anlamak ve değerlendirmek açısından belgesel filmler diğer medya türleri içerisinde oldukça değerli bir konuma sahiptir. Özellikle yoğun olarak birincil kaynaklardan ve sözlü tarih çalışmalarından üretilen eserler; tarihsel gerçekleri gösteren veya temsil eden kanıt niteliği taşımaktadırlar. Bu çalışmanın amacı 1960’larda işçi olarak Almanya’ya giden birinci ve ikinci kuşak göçmen Türklerin sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve sosyo psikolojik tarihini Aşk, Mark ve Ölüm (Love, Deutschmarks and Death, 2022, yön. Cem KAYA) belgeseli üzerinden amaçlı örneklem yöntemi kullanarak analiz etmeye çalışmaktır. İkinci dünya savaşının sona ermesinden dört yıl sonra 1949 yılında Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere ve Fransa’nın kontrolünde yer alan Alman toprakları üzerinde Almanya Federal Cumhuriyeti kurulmuştur. Batılı liberal değerleri ve açık pazar ekonomisini benimseyen bu yeni federal cumhuriyet, ekonomi bakanı Ludwig Erhard tarafından kavramsallaştırılan ordoliberalizm anlayışı ile paralel olarak yürütülen ekonomik kalkınma programını uygulamıştır. Bu program, ileriki yıllarda Alman Ekonomik Mucizesi olarak literatüre geçecektir. Ancak her başarı hikayesinde olduğu gibi bu başarı hikayesinin gerisinde de genellikle görmezden gelinmeye çalışılan önemli bir gerçeklik bulunmaktadır. Bu gerçeklik ise Avrupa’nın çeşitli ülkelerinden ithal edilmiş milyonlarca göçmen işçinin yoğun şekilde sömürülmüş olan emeğidir. Burada sömürü kelimesinin bilinçli olarak seçilmesinin sebebi göçmen işçilerin hem çok yoğun bir şekilde hem de oldukça düşük ücretlere çalışmak zorunda bırakılmış olmalarıdır. Almanya'ya en fazla işçi yollayan ülkelerin başında gelen Türkiye ve Türk işçiler bu açından eşsiz bir konuma sahiptir. 1950’lerin ortasından itibaren büyük bir ekonomik kalkınma atılımı başlatan Alman sanayisinin gereksinim duyduğu işgücü açığının hızla giderilmesi amacıyla 30 Ekim 1961 yılında Türkiye ve Almanya arasında işgücü anlaşması imzalanmıştır. 1961'den işçi alımının durduğu 1973 yılına kadar yaklaşık 800 bin Türk işçi Almanya’ya çalışmaya gitmiştir. Alman medyası ve toplumu tarafından Misafir-işçi (gastarbeiter) olarak nitelendirilen Türkler, Almanya’daki en ağır iş kollarında çok yoğun bir tempoda ve ucuza çalıştırılmıştır. Buna rağmen Almanların nezdinde hiçbir zaman hak ettikleri saygıyı görmemiş ve alt-kültüre ait insanlar olarak kategorize edilip uzun yıllar boyunca sistematik biçimde aşağılanmış hatta birçok defa ölümle sonuçlanan nefret suçlarına kurban gitmişlerdir. Öte yandan Almanya’ya işçi olarak giden birinci ve ikinci kuşak Türkler, yaşadıkları dil ve kültürel entegrasyon sorunları ile karşılaştıkları çeşitli önyargılar sonucunda gettolaşarak büyük oranda kendi kültürel dünyalarına çekilmişlerdir. Bu noktada yabancı bir kültür içerisinde yaşayan Türk gurbetçiler açısından kendi kültürel özlerini kaybetmemenin en kestirme ve masrafsız yolu Türkçe müzik dinlemek ya da çeşitli konser ve matineler organize etmek olmuştur. Daha sonraki yıllarda hem Türkiye’de hem Almanya’da üretilen dış göç ve gurbet temalı filmlerin çekilmeye başlanmasıyla birlikte kültürel direniş biçimleri de artmıştır. Tüm bunların sonucunda Alman ana akım medyası göçmen işçilere ve onların kültürel sorunlarına ilgi duymaya başlamış ve böylece sınırlı ölçüde de olsa Alman kamuoyunda ve siyasetinde göçmenler açısından pozitif gelişmeler yaşanmıştır. 21. Yüzyıla gelindiğinde ise Y ve Z kuşaklarının Alman kültürüyle daha fazla entegre olduğu görülmektedir. Bunun temel sebeplerinden biri ise bu kuşakların kendini misafir işçi ya da misafir işçi çocuğu olarak görmemesidir. Çünkü Y ve Z kuşakları 1960’larda Almanya’ya işçi olarak çalışmaya giden kişilerin torunlarıdır. Bugün bu kitlenin büyük bir kısmı çalışacağı işi ve mesleği seçme özgürlüğüne sahip olarak sanat, kültür, akademi, tıp, politika, göçmenlik ofisleri, esnaflık ve benzeri birçok iş kolunda faaliyet göstermektedirler. Öte yandan birçoğu doğuştan Alman vatandaşıdır ve Alman eğitim sistemi içinde yetişmişlerdir. Ayrıca her alman vatandaşının doğuştan sahip olduğu sosyal haklara sahiplerdir. Bu yüzden araştırma özellikle 1961-2002 yılları arasında Almanya’da yaşamış olan birinci ve ikinci kuşak gurbetçilerinden tarihi üzerine yoğunlaşmaktadır. Bu sebepten ötürü inceleme konusu olarak Aşk, Mark ve Ölüm (Love, Deutschmarks and Death, 2022, yön. Cem KAYA) belgeseli seçilmiştir. Belgeselin göçmenlik olgusuna yaklaşımında benzer nitelikteki çalışmalardan ayrışan temel farkı; gurbetçiliği, göçmenlik olgusunu en ağır şartlarda tecrübe etmiş olan birinci ve ikinci kuşak göçmen Türkler üzerinden ele alması ve onların tarihini Alman Mark’ının bir zamanlar neredeyse fetişist anlamlar taşıdığı tarihsel dönemle ilişkilendirmiş olmasıdır. İşçiler açısından filmin başlığındaki AŞK, özgürlüğü ve heyecanı; MARK, iktisadi kalkınma ile alım gücünü ve ÖLÜM ise sömürülmekle geçmiş olan bir ömrün son durağını temsil etmektedir. Alman Mark’ının 1 Ocak 2002 yılında yerini Euro’ya bırakıp tedavülden kalkmasıyla birlikte birinci ve ikinci kuşak göçmen işçilerin özne olduğu tarih de sembolik olarak sona ermiş görünmektedir.
Anahtar kelimeler: Göç, Tarih, Misafir işçiler, Almanya, Türkiye
LOVE, DEUTSCHMARKS AND DEATH: LOOKING AT THE HISTORY OF TURKISH EXPATRIATES IN GERMANY THROUGH MUSIC CULTURE
Documentary films have a very valuable position among other media types in terms of understanding and evaluating a historical period. In particular, works that are intensively produced from primary sources and oral history studies have the quality of evidence showing or representing historical facts. The aim of this study is to analyse the socio-cultural, socio-economic and socio-psychological history of the first and second generation Turkish immigrants who went to Germany as workers in the 1960s through the documentary Love, Deutschmarks and Death (Love, Deutschmarks and Death, 2022, dir. Cem KAYA) using the purposive sampling method. Four years after the end of the Second World War, the Federal Republic of Germany was founded in 1949 on German territory under the control of the United States, Britain and France. Adopting Western liberal values and an open market economy, this new federal republic implemented an economic development programme in line with the concept of ordoliberalism as conceptualised by the economy minister Ludwig Erhard. This programme would later be known as the German Economic Miracle. However, as in every success story, there is an important reality behind this success story that is usually tried to be ignored. This reality is the intensely exploited labour of millions of migrant workers imported from various European countries. The word exploitation is deliberately chosen here because migrant workers are forced to work both intensively and for very low wages. As one of the countries sending the largest number of labourers to Germany, Turkey and Turkish workers have a unique position in this respect. A labour agreement was signed between Turkey and Germany on 30 October 1961 in order to rapidly meet the labour shortage required by the German industry, which had started a major economic development breakthrough since the mid-1950s. From 1961 until 1973, when labour recruitment stopped, approximately 800 thousand Turkish workers went to Germany to work. Described by the German media and society as "guest-workers" (gastarbeiter), Turks were employed in the heaviest workplaces in Germany at a very intensive pace and cheaply. Despite this, they have never been treated with the respect they deserve by the Germans and have been categorised as people belonging to a sub-culture and have been systematically humiliated for many years and have even been victims of hate crimes resulting in death many times. On the other hand, the first and second generation Turks who went to Germany as labourers have largely withdrawn into their own cultural worlds by becoming ghettoised as a result of the language and cultural integration problems and the prejudices they encountered. At this point, for Turkish expatriates, listening to Turkish music and organising various concerts and matinees has been the shortest and most cost-effective way of not losing their cultural essence in a foreign country and culture. In the following years, with the production of films with the themes of foreign migration and expatriation, forms of cultural resistance also increased. Parallel to all these, the German mainstream media started to take an interest in migrant workers and their cultural problems, which led to positive developments to a limited extent. In the 21st century, it is seen that Generations Y and Z are more integrated with German culture. One of the main reasons for this is that these generations do not see themselves as guest workers or children of guest workers. Because generations Y and Z are the grandchildren of those who went to Germany as labourers in the 1960s. Today, a large part of this group is active in the fields of art, culture, politics, immigration offices, craftsmanship and many similar business lines. On the other hand, many of them are German citizens by birth and have been brought up in the German education system. They also have the social rights of every German citizen. Therefore, the research focuses on the history of first and second generation expatriates who lived in Germany between 1961-2002. For this reason, the documentary Love, Deutschmarks and Death (Love, Deutschmarks and Death, 2022, dir. Cem KAYA) was chosen as the subject of the study. The main difference of the documentary, which differs from similar studies in its approach to the phenomenon of immigration, is that it deals with expatriation through the first and second generation immigrant Turks, who have experienced the phenomenon of immigration under the most severe conditions, and associates their history with the historical period in which the German Mark once carried almost fetishistic meanings. For the workers, LOVE in the title of the film represents freedom and excitement, MARK represents economic development and purchasing power, and DEATH represents the last stop of a life spent being exploited. When the German Mark was replaced by the Euro on 1 January 2002, the history in which the first and second generation migrant workers were subjects seems to have symbolically come to an end.
Key words: Migration, History, Guest workers, Germany, Turkey