“TIME SYMBOL AND CONCEPT OF TIME IN PAINTING FROM THE XX CENTURY TO THE PRESENT”


Müsevitoğlu T.

Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2024

  • Publication Type: Book / Research Book
  • Publication Date: 2024
  • Publisher: Nobel Yayın Dağıtım
  • City: Ankara
  • İstanbul Yeni Yüzyıl University Affiliated: Yes

Abstract

ABSTRACT

This dissertation examines the symbol and concept of time in art from the 20th century

to the present. In addition, it investigates and evaluates the relationship between art and

symbol in the context of ideational and plastic arts. Furthermore, this dissertation

investigates the relationship of the array of artworks between new aspects of artistic

creativity and symbolism and perception, a modern way of creating new time symbols

and their transfer to the audience. Finally, this study investigates the external effects of

the diversity of trends in Western art on artists and artist groups such as political,

economic, and social. Thus, symbols, languages, and images are transformed in art, and

new techniques and transfer methods to the audience emerge.

In order to understand both time symbols and concepts more deeply, it is necessary to

go back to the era when modern science was born. In order to understand the nature of

time, this dissertation examines scientists theories about the “nature of time” from the

Anatolian philosopher Heraclitus in ancient times and the ones from our present time,

such as Stephen Hawking. Philosophical views on the concept of “time and symbols”

also play an essential role.

In this study, by investigating the way the painters construct their works of art, their

search and use of new time symbols in terms of style, the interaction in contemporary

art, the use of new techniques and materials by the artists, the concept of art for the

concept of time and time symbols are analyzed.

In the last part, Tetiana Müsevitoğlu’s paintings are included, the interaction with the

time symbol and the concept of time is discussed, and the study is completed.

Keywords: Symbol, Science, Philosophy, Art, Concept of Time, Contemporary art.

ÖZET

Bu tez XX. yüzyıldan, günümüze resim sanatındaki zaman sembolü ve kavramını

incelemektedir. Sanat ve sembol arasındaki ilişkiyi düşünsel ve plastik sanatlar

bağlamında araştırmakta ve değerlendirmektedir. Bu tezde sanat eseri yelpazesinin,

sanatsal yaratıcılığın yeni yönleri ile sembolizm ve algı arasındaki ilişkisi, yeni zaman

sembolleri yaratmanın modern bir yolu ve bunların izleyiciye aktarımı

araştırılmaktadır. Bu çalışma, Batı sanatındaki eğilimlerin çeşitliliğinin sanatçı ve

sanatçı grupları üzerindeki politik, ekonomik, sosyal gibi dış etkileri araştırmaktadır.

Böylece sanatta semboller, diller, görüntüler dönüşüme uğramakta, yeni teknikler ve

izleyiciye aktarım yöntemleri ortaya çıkmaktadır.

Zaman sembolü ve kavramını daha derin anlamak için modern bilimin doğduğu

döneme geri dönmek gerekir. Bu tezde zamanın doğasını anlamak için, antik çağda

Anadolu filozofu Herakleitos'tan ve günümüzde Stephen Hawking'e kadar bilim

insanlarının “zamanın doğası” ile ilgili tüm teorileri incelenmektedir. “Zaman ve

semboller” kavramına ilişkin felsefi görüşler de önemli bir rol oynamaktadır.

Ressamların sanat eserlerini kurgulama biçimleri, üslup açısından yeni zaman

sembolleri arayarak kullanmaları, çağdaş resimdeki etkileşim, sanatçıların yeni teknik

ve materyal kullanmalarını inceleyerek; zaman kavramı ile zaman sembolünün sanat

anlayışı analizini yapmaktadır.

Metnin son bölümünde Tetiana Müsevitoğlu’nun resimlerine yer verilerek, zaman

sembolü ve zaman kavramına etkileşimi ele alınıp çalışma tamamlanmaktadır.


Anahtar Kelimeler: Sembol, Bilim, Felsefe, Sanat, Zaman Kavramı, Çağdaş sanat.