Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2024
ABSTRACT
This dissertation examines the symbol and concept of time in art from the 20th century
to the present. In addition, it investigates and evaluates the relationship between art and
symbol in the context of ideational and plastic arts. Furthermore, this dissertation
investigates the relationship of the array of artworks between new aspects of artistic
creativity and symbolism and perception, a modern way of creating new time symbols
and their transfer to the audience. Finally, this study investigates the external effects of
the diversity of trends in Western art on artists and artist groups such as political,
economic, and social. Thus, symbols, languages, and images are transformed in art, and
new techniques and transfer methods to the audience emerge.
In order to understand both time symbols and concepts more deeply, it is necessary to
go back to the era when modern science was born. In order to understand the nature of
time, this dissertation examines scientists theories about the “nature of time” from the
Anatolian philosopher Heraclitus in ancient times and the ones from our present time,
such as Stephen Hawking. Philosophical views on the concept of “time and symbols”
also play an essential role.
In this study, by investigating the way the painters construct their works of art, their
search and use of new time symbols in terms of style, the interaction in contemporary
art, the use of new techniques and materials by the artists, the concept of art for the
concept of time and time symbols are analyzed.
In the last part, Tetiana Müsevitoğlu’s paintings are included, the interaction with the
time symbol and the concept of time is discussed, and the study is completed.
Keywords: Symbol, Science, Philosophy, Art, Concept of Time, Contemporary art.
ÖZET
Bu tez XX. yüzyıldan, günümüze resim sanatındaki zaman sembolü ve kavramını
incelemektedir. Sanat ve sembol arasındaki ilişkiyi düşünsel ve plastik sanatlar
bağlamında araştırmakta ve değerlendirmektedir. Bu tezde sanat eseri yelpazesinin,
sanatsal yaratıcılığın yeni yönleri ile sembolizm ve algı arasındaki ilişkisi, yeni zaman
sembolleri yaratmanın modern bir yolu ve bunların izleyiciye aktarımı
araştırılmaktadır. Bu çalışma, Batı sanatındaki eğilimlerin çeşitliliğinin sanatçı ve
sanatçı grupları üzerindeki politik, ekonomik, sosyal gibi dış etkileri araştırmaktadır.
Böylece sanatta semboller, diller, görüntüler dönüşüme uğramakta, yeni teknikler ve
izleyiciye aktarım yöntemleri ortaya çıkmaktadır.
Zaman sembolü ve kavramını daha derin anlamak için modern bilimin doğduğu
döneme geri dönmek gerekir. Bu tezde zamanın doğasını anlamak için, antik çağda
Anadolu filozofu Herakleitos'tan ve günümüzde Stephen Hawking'e kadar bilim
insanlarının “zamanın doğası” ile ilgili tüm teorileri incelenmektedir. “Zaman ve
semboller” kavramına ilişkin felsefi görüşler de önemli bir rol oynamaktadır.
Ressamların sanat eserlerini kurgulama biçimleri, üslup açısından yeni zaman
sembolleri arayarak kullanmaları, çağdaş resimdeki etkileşim, sanatçıların yeni teknik
ve materyal kullanmalarını inceleyerek; zaman kavramı ile zaman sembolünün sanat
anlayışı analizini yapmaktadır.
Metnin son bölümünde Tetiana Müsevitoğlu’nun resimlerine yer verilerek, zaman
sembolü ve zaman kavramına etkileşimi ele alınıp çalışma tamamlanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Sembol, Bilim, Felsefe, Sanat, Zaman Kavramı, Çağdaş sanat.