Türkiye’de Netflix Dizilerini Aşırı İzleme [Binge-Watching] Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

Ersin N.

İletişim Kuram ve Arastirma Dergisi, sa.61, ss.41-64, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Son 10 yılda dijital platformlarla birlikte yeni bir izleme davranışı ortaya çıkmıştır. Bu izleme davranışı İngilizce tıkınırcasına izleme anlamındaki [binge-watching] olarak adlandırılmakta, Türkçede “aşırı izleme” kavramı ile tanımlanmaktadır. 2012 yılında Netflix’in başlattığı abonelik sistemi ile izleyiciler abone oldukları platformların sunduğu yapımları istediği sürede ve peş peşe izleyebilmektedir. Televizyon, oyun konsolu, bilgisayar, tablet, telefon gibi internete bağlanabilen çeşitli cihazlardan kişinin istediği zamanda, kendi seçtiği program ve dizileri istediği sürede izleyebilmesi kısa sürede bu platformları çekici hale getirmiştir. Sözgelimi 8-10 bölümlük bir dizinin bütün bölümlerini bir oturuşta arka arkaya kesintisiz izlemek olanaklı hale gelince Netflix kullanıcılarının önemli bir kısmı zamanlarının çok büyük bölümünü platformdaki dizileri izleyerek geçirmeye başlamıştır. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de Netflix dizilerinin “aşırı izleme” [binge-watching]davranışının motivasyonlarını ortaya koymaktır. Araştırmanın kuramsal çerçevesi “Kullanımlar ve Doyumlar” yaklaşımıdır. Araştırmanın evreni Türkiye’deki Netflix kullanıcılarıdır. Çevrimiçi uygulanan 441 anket formu verisi üzerinden araştırmanın analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda sosyal etki, eğlence ve rahatlama, zaman geçirme ve kaçış ile alışkanlık değişkenlerinin Netflix dizilerini aşırı izlemeyi etkilediği ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Netflix, Aşırı İzleme (Binge-Watching), Kullanımlar ve Doyumlar, Aktif İzleyici, Dijital Platform

In the last 10 years, a new watching behavior has emerged with digital platforms. This viewing behavior is called “binge-watching”, which means too much watching and can be defined by the concept “aşırı izleme” in Turkish. With the subscription system launched by Netflix in 2012, viewers can watch the productions offered by the platforms they subscribe to, whenever they want and one after the other. The ability to watch the programs and series of one’s choice at any time and for as long as one wants from various devices that can connect to the internet such as television, game console, computer, tablet and mobil phone as made these platforms attractive in a short time. For example, when it became possible to watch all episodes of an 8-10 episode series in one sitting without interruption, a significant portion of Netflix users started to spend a large part of their time watching the series on the platform. This study aims to reveal the motivations of the “binge-watching” behavior of Netflix series in Turkey. The theoretical framework of the study consists of the Uses and Gratifications Approach. The universe of the research consists of Netflix users located in Turkey. The analysis of the research was carried out on the data from 441 surveys applied through Google forms. The results of the research revealed that variables such as social influence, entertainment and relaxation, time-wasting, escape and habit affect binge-watching behaviors in Netflix series.

Keywords: Netflix, Binge-Watching, Uses and Gratifications, Active Audience, Digital Platform.