5th INTERNATIONAL MULTI-DISCIPLINARY CHILDREN'S STUDIES CONGRESS, Ankara, Türkiye, 06 Aralık 2023, ss.39-40, (Özet Bildiri)
ÖZET
Giriş: Okul çocukluğu dönemi, 6-12 yaş arası çocukları kapsayan, büyümenin ve sosyal-bilişsel gelişimin oldukça hızlı olduğu dönemdir. Beslenme alışkanlıkları da dahil hayat boyu sürecek alışkanlıkların önemli bir kısmının temeli bu dönemde atılır. Anne karnında annenin depoları, ilk 6 ay ise sadece anne sütü ile beslenen ve beslenmesini annenin koruma kalkanı altında gerçekleştiren çocukların beslenme tercihleri bu dönemde çeşitli etkenler tarafından yeniden biçimlenebilir. Bu çalışmanın amacı okul çocukluğu çağında temeli atılan beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörleri belirlemek ve bu faktörler arasındaki ilişkileri incelemektir. Yöntemler: Bu çalışmada anket yöntemi kullanılmış olup okul çağı çocuklarının beslenme alışkanlıklarını ve bu alışkanlıkları etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla oluşturulan sorular İstanbul ili genelinde öğrenim gören okul çağı çocuklarına Google Forms kullanılarak dağıtılmıştır. Çalışmaya 7-14 yaş arasında bulunan 57’si kız, 43’ü erkek toplam 100 çocuk katılmıştır. Anket aracılığıyla elde edilen verilerin analizinde IBM SPSS Statistics 22 programı kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan çocukların yaş ortalaması 10 ± 2.33, beden kütle indeksi (BKİ) değerleri ortalaması 18.82 ± 3.18 olarak saptanmıştır. Bu çalışmaya katılan çocukların %46’sının günde en az bir öğün atladığı, katılımcıların %31’inin atladığı öğle öğününün en sık atlanılan öğün olduğu saptanmıştır. Çocukların %89’unun kemik sağlığı için süt tüketilmesi gerektiğini bilmesine rağmen sadece %13’ünün en çok tercih ettiği içeceğin süt olduğu görülmüştür. Çocukların ekran karşısında yemek yeme davranışı ile BKİ değerleri arasındaki ilişki değerlendirilmiş, iki değişken arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (p=0,493>0,05). Öğle yemeğinde okullarında kantin bulunan çocukların %23,2’sinin sebze yemeği tüketirken kantin bulunmayan çocukların %38,6’sının öğle yemeğinde sandviç tükettiği belirlenmiştir. Okulda kantin bulunması ile sağlıklı yiyecek tercihleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (χ ^ 2 = 15,807, p = 0,003 <0,05). Sonuç ve Öneriler: Çalışmaya katılan çocukların fast-food besinlere yönelme, öğün atlama ve dışarda yemek yeme gibi davranışlara sahip olmaları bu yaş grubu çocukların beslenme bilgi düzeylerinin yetersizliği ile açıklanabilir. Bunun ötesinde süt tüketiminin kemik sağlığı için önemini bilen çocukların yeteri kadar süt tüketmemeleri, okul çağı çocuklarında bilginin alışkanlığa dönüştürülmesinde eksiklikler olduğunu göstermektedir. Okul çağı çocuklarının sağlıksız besin tercihleri ve yanlış beslenme davranışlarının önüne geçilebilmesi ve çocukların beslenme bilgilerinin davranışa dönüştürülebilmesi için ebeveyn ve öğretmenler tarafından eğlenceli aktiviteleri barındıran beslenme zamanlarını düzenlenmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Okul Çağı Çocuk Beslenmesi, Beslenme Alışkanlıkları, Beslenme Eğitimi
ABSTRACT
Background: School childhood is a period in which growth and social-cognitive development are quite rapid, covering children between the ages of 6 and 12. The basics of a significant portion of lifelong habits, including eating habits, are laid during this period. The nutritional preferences of children who are fed exclusively with breast milk for the first 6 months and are fed under the mother's protective shield may be reshaped by various factors during this period. The aim of this study is to determine the factors affecting nutritional habits, the basics of which were laid in school childhood, and to examine the relationships between these factors. Methods: In this study, the survey method was used, and the questions created to determine the eating habits of school-age children and the factors affecting these habits were distributed to school-age children studying throughout Istanbul using Google Forms. A total of 100 children, 57 girls and 43 boys, aged between 7 and 14, participated in the study. IBM SPSS Statistics 22 program was used to analyze the data obtained through the survey. Results: The average age of the children participating in the study was 10 ± 2.33 years, and the average body mass index (BMI) values were 18.82 ± 3.18. It was determined that 46% of the children participating in this study skipped at least one meal a day, and lunch was the most frequently skipped meal, skipped by 31% of the participants. Although 89% of children knew that milk should be consumed for bone health, it was observed that only 13% of them preferred milk. The relationship between children's eating behavior in front of the screen and BMI values was evaluated, and no significant difference was found between the two variables (p=0.493>0.05). It was determined that 23.2% of the children whose schools had a canteen consumed vegetable food for lunch, while 38.6% of the children who did not have a canteen consumed sandwiches for lunch. A significant relationship was found between the presence of a canteen at school and healthy food preferences (χ ^ 2 = 15.807, p = 0.003 <0.05). Conclusion and Recommendations: The fact that the children participating in the study had behaviors such as turning to fast food, skipping meals, and eating out can be explained by the insufficient nutritional knowledge of children in this age group. Moreover, the fact that children who know the importance of milk consumption for bone health do not consume enough milk shows that there are deficiencies in turning knowledge into habits in school-age children. It is recommended that parents and teachers organize feeding times that include fun activities in order to prevent unhealthy food choices and wrong nutritional behaviors of school-age children and to turn children's nutritional knowledge into behavior. Keywords: School Age Child Nutrition, Nutritional Habits, Nutrition Education