”MIKAYIL USEYNOV SUMMER IN XX CENTURY AZERBAIJANI ARCHITECTURE, Baku, Azerbaycan, 30 Kasım 2015, cilt.1, ss.60-61, (Tam Metin Bildiri)
Azerbaycan mimarlık tarihinin önde gelen isimlerinden biri olan akademisyen Mikayıl Hüseynov, kamu hizmetine yönelik yapı tasarımlarında işlevselliği, estetiği ve ulusal kimliği bütünleştiren özgün bir mimari anlayış ortaya koymuştur. Hüseynov’un çalışmalarında kamu hizmet binaları, yalnızca belirli işlevleri yerine getiren yapılar değil, aynı zamanda toplumun kültürel, ahlaki ve estetik gelişimine katkıda bulunan eğitici ve dönüştürücü unsurlar olarak ele alınmıştır.
Mimar, kamu hizmet binalarını işlevsel özelliklerine göre dokuz ana grupta sınıflandırmıştır: kültürel ve eğitim, eğitim, konut, rekreasyon, bilimsel araştırma, idari, ulaşım, sağlık ve otel kompleksleri. Bu sistematik sınıflandırma, onun mimarlıkta bilimsel yaklaşımı ve planlama bilincini ortaya koymaktadır.
Hüseynov’un projelerinde Azerbaycan’ın geleneksel mimari mirası, çağdaş tasarım ilkeleriyle uyum içinde yeniden yorumlanmıştır. Bu bağlamda, mimari planlama, kompozisyon ve dekoratif unsurlarda ulusal kimliğin belirgin yansımaları görülmektedir. Sanatsal incelik, mekânsal bütünlük ve işlevsel düzenleme, Hüseynov’un yapılarının ayırt edici özellikleri arasında yer alır.
Özellikle kültür ve eğitim yapıları grubuna dahil olan projeleri — Gence’deki Nizami Anıt Mezarı, Bakü’deki Nizami Sineması, Azerbaycan Devlet Kütüphanesi, Halı ve Uygulamalı Sanatlar Müzesi, Bilimler Akademisi Merkez Kütüphanesi gibi — onun mimari vizyonunun derinliğini yansıtmaktadır. Bu eserlerde mimar, modernizmle ulusal değerleri sentezleyen bir sanat anlayışı geliştirmiştir.
Sonuç olarak, M. Hüseynov’un kamu hizmet binalarına ilişkin çalışmaları, mimarlığın yalnızca teknik değil, aynı zamanda kültürel ve insani bir disiplin olduğunu gösterir. Onun üretkenliği, düşünsel derinliği ve sanatsal duyarlılığı, Azerbaycan mimarlık tarihinde kalıcı bir iz bırakmıştır.
Academician Mikayil Huseynov, one of the leading figures in Azerbaijani architectural history, has demonstrated a unique architectural approach that integrates functionality, aesthetics, and national identity in his public service building designs. In Huseynov's works, public service buildings are not merely structures that fulfill specific functions, but also educational and transformative elements that contribute to the cultural, moral, and aesthetic development of society.
The architect classified public service buildings into nine main groups based on their functional characteristics: cultural and educational, educational, residential, recreational, scientific research, administrative, transportation, healthcare, and hotel complexes. This systematic classification demonstrates his scientific approach to architecture and his awareness of planning.
In Huseynov's projects, Azerbaijan's traditional architectural heritage is reinterpreted in harmony with contemporary design principles. In this context, distinct reflections of national identity are evident in the architectural planning, composition, and decorative elements. Artistic refinement, spatial integrity, and functional organization are among the distinguishing features of Huseynov's buildings.
His projects, particularly those belonging to the cultural and educational buildings group—such as the Nizami Mausoleum in Ganja, the Nizami Cinema in Baku, the Azerbaijan State Library, the Museum of Carpet and Applied Arts, and the Central Library of the Academy of Sciences—reflect the depth of his architectural vision. In these works, the architect developed an artistic approach that synthesized modernism and national values.
In conclusion, M. Huseynov's work on public service buildings demonstrates that architecture is not only a technical discipline, but also a cultural and humanistic one. His productivity, intellectual depth, and artistic sensitivity have left a lasting mark on Azerbaijani architectural history.