İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Yüzyıl’da İletişim Kongresi II, İstanbul, Türkiye, 22 Ekim 2024, ss.17, (Özet Bildiri)
Markalar Instagram’da paylaştıkları hedef kitleye uygun görsel içerikler aracılığıyla marka bilinirliğini artırmakta, yeni müşteriler kazanmakta ve mevcut müşterilerle ilişkilerini güçlendirmektedir. Günümüzde üretken yapay zekâ alanındaki gelişmeler ile görsel, metin ve müzik gibi içeriklerin üretilmesi otomatikleşmiştir. Bazı markalar görsel içeriklerin yoğun kullanıldığı Instagram platformunda paylaşılacak içerikler için üretken yapay zekâ uygulamalarından yararlanmakta veya yapay zekâ ajansları ile çalışmaktadır. Bu çalışmada, markaların Instagram’da yapay zekâ ile oluşturulan görsel içeriklerinin Medya Zenginliği Teorisi bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Medya Zenginliği Teorisi perspektifinden, markaların Instagram’da paylaştığı yapay zekâ ile üretilen görsel içeriklerin bilgi aktarım kapasiteleri ve bu kapasitelerin iletişim etkinliği üzerindeki etkilerini incelemek için uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance’a göre 2024 yılında Türkiye’nin en değerli ilk 100 şirketi arasında yer alan markalardan, Instagram’da yapay zekâ ile oluşturulan görsel içerik paylaşmış markalar ele alınmıştır. Elde edilen verilere göre, Instagram’ın görsel, yazı ve emoji kullanımına uygun olduğu, içeriğin de medya zenginliğini artırdığı, paylaşılan görsellerin ağırlıklı markanın tonu ve stiliyle uyumlu olduğu, video içeriklerin de duyusal deneyimi daha yoğun yaşatarak mesajın karmaşıklığını azalttığı tespit edilmiştir. Instagram, yapay zekâ ile oluşturulan içerikler için “yapay zekâ etiketi” eklenmesini zorunlu kılmaktadır. Bazı firmalar, içeriğin yapay zekâ ile oluşturulduğunu paylaşımlarında belirtirken, bazı firmaların bilgi vermemesi ya da yapay zekâyı etiketlememesi çalışmanın diğer bulguları arasında yer almaktadır.