Yeni Yüzyıl'da İletişim Çalışmaları Dergisi, vol.0, no.5, pp.152-166, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Turkish Cinema has made an important development in terms of content-story telling by creating its original language since the 1950s. In addition to this, it has existed for many years under inadequate technical and physical conditions, always lagged behind contemporary world examples in terms of its possibilities. Turkish Cinema has been a field of study that stubbornly tries to exist by not fi nding the political and economic interest it expects in its relations with the state. Although we can talk about improvements in terms of fi nancing and technical possibilities in today’s cinema industry; it turns out that we are in a cinema environment shaped by relations with the state, legal visibility, the irregular conditions of the unindustrialized sector and the results of the conditions of the past. For this reason, it has been delayed to focus on working conditions and employee rights which became controversial after the priority steps taken. The aim of this study is to examine the technical infrastructure of Turkish Cinema, the current political conditions and the structure between the sector components in a historical process comparatively. In this context, the relations between the production structure and working conditions were discussed in in-depth interviews with fi lmmakers who produced in different periods of Turkish Cinema. The information and opinions obtained through the interviews were interpreted under the following headings: relations with the state, economic structure, sectoral structuring.
Türk sineması, 1950’li yıllardan itibaren özgün dilini yaratarak içerik-hikâye anlatımı bakımından önemli bir gelişme sağlamıştır. Bunun yanında Türk sineması, uzun yıllar yetersiz teknik ve fiziki şartlarda varlığını sürdürmüş, çağdaşı dünya örneklerinden imkânları bakımından hep geride kalarak üstelik devletle ilişkilerinde siyasi ve iktisadi açıdan beklediği ilgiyi bulamayarak var olmaya çalışan bir çalışma alanı olmuştur. Günümüz sinema endüstrisinde finansman ve teknik olanaklar anlamında iyileşmelerden söz edebilmekteyiz. Ancak devletle ilişkiler, hukuki görünürlük, endüstrileşemeyen sektörün düzensiz koşulları; geçmiş koşulların sonuçlarıyla şekillenen bir sinema ortamının içinde olduğumuzu ortaya çıkarmaktadır. Atılan öncelikli adımlardan çok sonra tartışılır hale gelen çalışma koşulları ve çalışan hakları üzerinde durulmakta da bu nedenle gecikilmiştir. Bu çalışma; Türk Sineması’nın teknik altyapısı, içinde bulunulan politik-siyasi koşullar ve sektör bileşenleri arasındaki yapıyı tarihsel süreç içerisinde karşılaştırmalı olarak inceleme amacı taşımaktadır. Bu bağlamda Türk Sineması’nın farklı dönemlerinde üretimde bulunmuş sinemacılar ile yapılan derinlemesine görüşmelerde üretim yapısı ile çalışma koşulları arasındaki ilişkiler ele alınmıştır. Görüşmelerle elde edilen bilgi ve görüşler; devletle ilişkiler, ekonomik yapı, sektör yapılanması başlıkları altında yorumlanmıştır.