Beslenme Durumunun 8. Sınıf Öğrencilerinde Stres, Uyku ve Akademik Başarı Üzerine Etkisi


Creative Commons License

Varol M. B., Akaslan S. N., Ergan K., Terzi M.

Journal of Pan Health Sciences, sa.1, ss.31-40, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Journal of Pan Health Sciences
  • Sayfa Sayıları: ss.31-40
  • İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Amaç: Bu çalışma Liselere Geçiş Sınavı’na (LGS) hazırlanan 8. sınıf öğrencilerinin beslenme durumları, stres seviyeleri, uyku süreleri ve akademik başarılarının değerlendirilmesi ve beslenme durumunun diğer parametreler üzerine olası etkilerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma 13-14 yaş aralığında ve 8. sınıf öğrencisi olup LGS’ye hazırlanan 50 kız ve 50 erkek olmak üzere toplamda 100 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma kapsamında öğrencilere sosyodemografik özellikleri, beslenme alışkanlıkları, stres seviyeleri, uyku süreleri ve LGS deneme sınav sonuçlarını içeren anket uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %63’ü gün içerisinde iki veya daha az öğün yapmakta ve neredeyse her üç öğrenciden biri okula kahvaltı yapmadan gitmektedir. Kızartmalar (%28,0) ve hamur işi besinler (%27,0) öğrenciler tarafından kahvaltıda sıklıkla tercih edilmektedir. Öğrencilerde sınav nedeniyle kendini daha sık stresli hissetme durumu ile stres anındaki besin tercihleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır (p<0,05). Öğrencilerin düzenli olarak kahvaltı yapma alışkanlıkları ile LGS deneme sınavı puanları arasında zayıf da olsa bir ilişki bulunmaktadır (p>0,05). Öğrencilerin kahvaltı ve öğle öğünlerindeki besin tercihleri ile LGS deneme sınavı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamaktadır (p>0,05). Sonuç: LGS’ye hazırlanan 8. sınıf öğrencilerinde stres seviyeleri, uyku düzenleri ve besin tercihleri açısından önemli değişiklikler meydana gelmektedir. Bu dönemde öğrenciler gün içerisinde daha az öğün yapma ve sıklıkla öğün atlama gibi beslenme alışkanlıklarına sahiptir. Basit karbonhidrat ve sodyumdan zengin, vitamin ve mineral içeriği düşük besinler öğrencilerin beslenmelerinde önemli bir yer tutmaktadır. Beslenme durumu; stres seviyeleri, uyku düzeni ve akademik başarı arasında yakından ilişki bulunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Beslenme Durumu, Stres Seviyeleri, Uyku Düzeni, Akademik Başarı.

Abstract

Objectives: This study was conducted to evaluate the nutritional status, stress levels, sleep duration and academic success of 8th grade students preparing for the High School Entrance Exam (LGS) and to examine the possible effects of nutritional status on other parameters. Materials and Methods: This study was conducted on a total of 100 students, 50 girls and 50 boys, aged 13-14 and 8th grade students preparing for the LGS. Within the scope of this study, a questionnaire was applied to the students, including their sociodemographic characteristics, eating habits, stress levels, sleep durations and LGS trial exam results. Results: 63% of students have two or less meals during the day and almost one in three students (31,0%) go to school without having breakfast. Fried foods (28.0%) and pastries (27.0%) are frequently preferred by students for breakfast. There is a statistically significant relationship between students' feeling more stressed due to exams and their food preferences during stress (p<0.05). There is a slight relationship between students' regular breakfast habits and LGS trial exam scores (p>0.05). There is no statistically significant difference between students' food preferences for breakfast and lunch and LGS trial exam scores (p>0.05). Conclusion: There are noticeable changes in stress levels, sleep patterns and food preferences in 8th grade students preparing for the LGS. During this period, students have eating habits such as eating fewer meals during the day and frequently skipping meals. Foods rich in simple carbohydrates and sodium, and low in vitamins and minerals, have an important place in students' diets. There is a close relationship between nutritional status, stress levels, sleep patterns and academic success. Keywords: Nutritional Status, Stress Levels, Sleep Patterns, Academic Success.