Diğer, ss.36-37, 2024
Pazarlama sürecinde geleneksel medyanın ‘mesaj iletme’ ile sınırlı kalan etkisine karşın sosyal medya platformlarında yürütülen pazarlama faaliyetleriyle firmalar hedef kitleleri ile karşılıklı iletişim kurma imkanına sahip olmuşlardır. Bu platformlarda paylaşılan içeriklerin çok hızlı bir şekilde milyonlarca kişiye ulaşması ve tüketiciler üzerindeki etkisi nedeniyle firmalar kendileri ve ürünleri hakkında sosyal medyada olumlu bir imaj oluşturabilmek için influencer (etkileyen) pazarlama stratejilerine yönelmişlerdir. Sosyal medya platformlarında yüksek takipçi kitlesine sahip olan bu kişiler, takipçilerine ürünlerle ilgili deneyimlerini paylaşma yoluyla firmaların ve onların ürünlerinin tanıtımını yapmaktadırlar. Ürettikleri içeriklerle kitleleri etkileyebilme gücüne sahip olan influencerlar, takipçilerinin ürün ya da hizmetleri satın alma kararlarında önemli etkiye sahiptir. Dijital bilgi ve yapay zekanın gelişmesine paralel olarak görsel içerik oluşturmada fantastik bir etki yaratan CGI (computer generated imagery) teknolojisinin kullanımı sanal karakterlerin üretilmesini sağlamıştır. Üretilen bu sanal karakterlerin sosyal medya platformlarında da yer almaya başlaması ve takipçi sayılarının da gün geçtikçe artması sonucu sanal influencerlar ortaya çıkmış ve bu durum pazarlama sektöründe de yeniliklerin yaşanmasına sebep olmuştur. Pazarlama alanında yaşanan bu yenilikleri ortaya koymak maksadıyla bu çalışmada, sanal influencer Virtual Alin, Güney Koreli Rozy, dijital süper model Shudu, iki milyon takipçisi bulunan Lil Miquela ve kardeşi Bermuda’nın 03.06.2024- 08.09.2024 tarihleri arasındaki tüm Instagram sayfalarındaki gönderileri ve katılımcıların verileri kullanılarak sanal etkileyicilerin takipçileriyle ve markayla olan ilişkisi ortaya konulmaya çalışılacaktır. Çalışmanın uygulama kısmında Instagram üzerinden elde edilen veriler nitel bir metodoloji olarak kullanılan MAXQDA 2022 programı yardımıyla içerik analizi yönteminden faydalanılarak analiz edilecektir. Anahtar Kelimeler: sanal etkileyiciler, yapay zeka, sosyal medya