Turkish Migration Conference, Vienna, Avusturya, 12 - 15 Temmuz 2016, ss.35-42, (Tam Metin Bildiri)
Suriye iç savaşı sonrası 2011 yılında Türkiye’nin sığınmacılara sınır kapılarını açması ile beraber Türk iltica mevzuatında da yenileşmeye gidilmiştir. Bu doğrultuda 2013 yılında kabul edilen 6458 sayılı Yabancılar veUluslararası Koruma Kanunu’nun (YUKK) 91. maddesi kitlesel sığınma ve geçici koruma kurumunudüzenlemektedir. YUKK m. 91 çerçevesinde 22 Ocak 2014 tarihinde “Geçici Koruma Yönetmeliği” çıkarılmıştır. Bu yönetmelik ise, kitlesel sığınma sonucu Türkiye’ye gelmiş ve geçici koruma kapsamında olan Suriyeli sığınmacıların ülkeye giriş, ikamet, eğitim ve çalışma haklarına ilişkin özel düzenlemeleri içermektedir. Türkiye’de kalan Suriyeli sığınmacılar, çalışma alanında ciddi problemlerle karşılaşmaktadırlar. Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli sığınmacıların çalışma hakları, özel durumları nedeniyle bu Yönetmelik ile ayrı hükümlere tabi tutulmuşlardır. Yönetmelik kapsamında geçici korumadan yararlanan Suriyeli sığınmacıların çalışma hakları “iş piyasasına erişim” başlığı altında ayrı düzenlemeye tabi olmuştur. Türk Yabancılar Hukukunda yabancıların çalışma hakları Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun’da düzenlenmektedir. Mülteci ve sığınmacıların çalışma hakları ise, her bir uluslararası koruma statüsünü kapsayacak şekilde YUKK m. 89’da düzenlenmiştir. Bu Çalışmada öncelikle YÇİHK’nın çalışma hükümleri ortaya konmuştur. Ardından spesifik olarak Türk hukukunda uluslararası koruma sahibi mülteci ve sığınmacıların çalışma hak ve özgürlükleri hakkındaki hukuki düzenlemeler, 1951 tarihli Mültecilerin Hukuki Statüsüne İlişkin Cenevre Sözleşmesi koruması ve uygulama alanı da göz önünde bulundurularak açıklanmıştır. Bu bilgiler doğrultusunda Geçici Koruma Yönetmeliği’nin “iş piyasasına erişim” düzenlemesi incelenerek, Suriyeli sığınmacıların çalışma izinlerinin farklı düzenlemelere konu olmasının ardındaki gerekçeler ortaya konulmuş, yerindelikleri tartışılmıştır. Son olarak Suriyeli sığınmacıların çalışma izinlerine ilişkin olarak uygulamada karşılaşılan problemler hukuki düzenlemeler ile beraber ele alınarak, çözüm önerileri tartışılmıştır.
Following the Syrian civil war, in the year of 2011, based on that Turkish Government opened its border gates for Syrian asylum seekers, Turkish Asylum Legislation is begun to reform. Article 91 of Law on Foreigners and International Protection (LFIP), No. 6458, accordingly enacted in 2013, regulates mass influx and ‘temporary protection’. By force of LFIP art. 91 ‘Regulation of Temporary Protection’ was came into force on 22 october 2014. The Regulation involves exclusive provisions on rights of Syrian asylum seekers as entry into Turkey, recidence, education and employment. Syrian refugees resides in Turkey are faced with serious problems in employment area.
Employment rights of Syrian asylum seekers protected in the scope of temporary protection, were subjected distinct provisions due to the special circumstances of them. Employment rights of Syrians within temporary protection within the scope of Regulation are arrenged specifically ender the title of ‘access to the labour market’. In Turkish Law of Foreigners, labour rights of foreigners are arranged in ‘Law on Work Permits for Foreigners’ (LWPF) in general. Labour rights of refugees and asylum seekers are regulated in LFIP art. 89 including all international protection statues.
In this study, firstly the provisions about labour rights of LWPF were examined. Then legal provisions on labour rights of refugees and asylum seekers were explained considering protection and inlaw of ‘The 1951 Convention relating to the Status of Refugees’. In accordance with the information, after the arrangement titled ‘access to the labour market’ of The Regulation was analysed, reasons behind distinct provisions for Syrians’ labour rights were revealed and legitimacy of these reasons was discussed. Lastly, problems encountered in practice regarding work permits of Syrian asylum seekers were tackled in comparison with law and solutions were discussed.